Monday, January 14, 2013

'भारतलाई खतरा होइन, अवसरका रूपमा हेर्नुपर्छ’ - ekantipur

भारतीय पूर्वविदेश सचिव श्याम शरण नेपालका लागि कुनै नौलो नाम होइन । विदेश सचिव हुनुअघि दुई वर्ष काठमाडौंमा भारतीय राजदूतका रुपमा काम गरेका शरणले २०६२ मा तत्कालीन सात दल र विद्रोही माओवादीबीच भएको १२ बुँदे समझदारीमा महत्वपूर्ण भूमिका निर्वाह गरेका थिए । त्यसपछि पनि विभिन्न भूमिकामा उनी नेपालको राजनीतिसँग जोडिइरहे । त्यही १२ बुँदे समझदारीको जगमा उभिएको अहिलेको राजनीतिक मार्गचित्र अन्योलमा रहिरहेको परिप्रेक्ष्यमा कान्तिपुरका नयाँदिल्ली ब्युरो प्रमुख महेश आचार्यले शरणसँग कुराकानी गरेका थिए । हाल भारतीय विदेश मन्त्रालयको लगानी रहेको रिसर्च एन्ड इन्फरमेसन सिस्टम फर डिभलपिङ कन्टि्रज आरआईएसको अध्यक्षका रुपमा काम गरिरहेका शरणसँग नेपाली राजनीति, भारतको भूमिका तथा चीनप्रति नयाँदिल्लीको दृष्टिकोणजस्ता विषयमा गरिएको कुराकानीको सम्पादित अंशः shyam नेपालको अहिलेको राजनीतिक अवस्थालाई तपाईंले कसरी मूल्यांकन गर्नुभएको छ ?
संवैधानिक प्रक्रियालाई कसरी अगाडि बढाउने भन्ने विषयमा दलहरू सहमतिमा पुग्न नसक्नु अहिलेको मूल समस्या हो । शान्ति प्रक्रियाको सवालमा, माओवादी लडाकुलाई नेपाली सेनामा समायोजन गर्ने पक्षमा महत्त्वपूर्ण उपलब्धि हासिल भएको छ । मतेभदहरू भए पनि नयाँ संविधान अपनाएपछि नेपाली राज्यको प्रकृति कस्तो हुने भन्नेबारे राम्रा छलफलहरू भएका छन् । यो प्रक्रियाले समय लिन्छ । त्यसैले नेपाली जनसंख्याको सबै तप्काको आकांक्षालाई सम्बोधन गर्ने खालको संविधान निर्माण प्रक्रियाले सोचेभन्दा समय बढी लिइरहेकामा मलाई आश्चर्य लागेको छैन ।
यहाँले भारत सरकारको तर्फबाट २००५ मा तत्कालीन सातदलीय गठबन्धन र विद्रोही माओवादीबीच १२ बुँदे समझदारी गराउन महत्त्वपूर्ण भूमिका निर्वाह गर्नुभयो । त्यही समझदारीको जगमा उभिएको पछिल्लो राजनीतिक दिशा अहिले अन्योलको अवस्थामा छ । यो पृष्ठभूमिमा कुनै विन्दुमा तपाईंलाई १२ बुँदे कतै गल्ती त थिएन भन्ने खालको महसुस हुँदैन ?
पहिलो त मैले वा भारत सरकारको कुनै अंशले १२ बुँदे समझदारी गराउन मुख्य भूमिका खेलेको भन्ने बुझाइ गलत हो । हामीले सहजकर्ताको भूमिका मात्रै निर्वाह गरेका हौं, समझदारी त बिल्कुल नेपाली पक्षबीच भएको थियो । त्यसैले यसलाई भारतले नेपाली दलहरूमाथि थोपरेको विषयका रूपमा हेरिनु हुंदैन । १२ बुँदेले त्यतिबेला विद्यमान माहोलमा माओवादीलाई राजनीतिक मूलधारमा ल्याउनका लागि मार्गप्रशस्त गरेर नेपालको राजनीतिक विकासका लागि निकै महत्त्वपूर्ण भूमिका निर्वाह गर्‍यो ।
त्यतिबेला अन्य अन्तर्राष्ट्रिय समुदाय खासगरी अमेरिका माओवादीलाई मूलधारमा ल्याउने १२ बुँदेको खिलाफमा थियो । अन्य अन्तर्राष्ट्रिय समुदाय अर्काेतिर हुँदा के कारणले भारतलाई १२ बुँदे उपयुक्त हुन्छ भन्ने लाग्यो ?
किनकि हामीलाई र नेपालका विभिन्न राजनीतिक दललाई त्यतिबेला नेपालमा जारी राजनीतिक समस्या वा सुरक्षा अवस्थाको सैन्य समाधान छैन भन्ने प्रस्ट भइरहेको थियो । कुनै एउटा पक्षको सैन्य जित वा हार हुने अवस्था नै थिएन । त्यसैले त्यसको राजनीतिक समाधान खोज्नु जरुरी थियो । १२ बुँदे त्यही मूल्यांकनको प्रतिक्रियाका रूपमा आएको हो ।
सुरुमा नेपालको शान्ति प्रक्रियामा राष्ट्रसंघ संलग्न भएको भारतले रुचाएको थिएन । तर पछि सीमित कार्यादेश भए पनि राष्ट्रसंघीय मिसन अनमिन नेपालमा स्थापना भयो, जसमा भारतको पनि साथ रहेको बताइन्छ । के कारणले तपाईंहरूको त्यतिबेलाको अडान फेरियो ?
राष्ट्रसंघको भूमिका सम्बन्धमा हाम्रो धारणालाई गलत रूपमा बुझिएको जस्तो लाग्छ । निशस्त्रीकरण र माओवादीका हतियार भण्डारण प्रक्रियाको अनुगमन राष्ट्रसंघले गर्ने कुरा भएको हो । यदि दलहरूले अनुगमनका लागि स्थानीय संयन्त्रमा सहमति जुटाउन सक्दैनन् भने राष्ट्रसंघीय टोलीले त्यो भूमिका लिन सक्छ भन्ने हाम्रो धारणा थियो । तर मूलभूत मुद्दा भनेको त्यो कार्यादेशभन्दा राष्ट्रसंघ बाहिर जान्छ कि जाँदैन भन्ने थियो । त्यसमा हाम्रो धारणा भनेको शान्ति प्रक्रियालाई कसरी अगाडि लैजाने भन्ने विषय राजनीतिक दलहरूको काँधमा छोड्नु सबैभन्दा उत्तम हुन्छ भन्ने थियो ।
पछि पनि अनमिन र भारतबीच केही असहज सम्बन्धका कुरा प्रकाशमा आए । नेपालमा अनमिनको भूमिकाबाट भारत किन खुसी थिएन ?
राष्ट्रसंघको अनुगमनकारी भूमिकालाई लिएर कुनै समस्या थिएन । तर उदाहरणका लागि, नेपाली सेनामा माओवादी लडाकुको समायोजनको विषय दलहरू बीचको सहमतिको आधारमा हुनुपर्छ, नकि बाह्य रूपमा लाद्ने विषय हो त्यो । जब राष्ट्रसंघीय टोलीले समायोजनमा भूमिका खेल्ने वा सुझाव दिने प्रयास गर्न थाल्यो, त्यतिबेला हामीले त्यो विषय सहमतिमार्फत टुंग्याउन दलहरूको जिम्मामा छाड्नुपर्छ भन्ने धारणा राखेका हौं । र त्यसो गर्नु बाह्य पक्षले सुझाव दिएअनुसार हिँड्नुको तुलानामा शान्ति प्रक्रिया अघि बढाउन उत्तम विकल्प हुन्थ्यो ।
गतवर्ष प्रकाशित यहाँसहित भारतीय विज्ञहरूले तयार पारेको प्रतिवेदन 'नन अलाइन्ड मुभमेन्ट टु’मा नेपालजस्ता साना छिमेकी मुलुकमा भारतको भय छ भन्ने निष्कर्ष समेटिएको छ । के कारणले त्यस्तो भय सिर्जना भएको होला ?
जब साना छिमेकीसहितको ठूलो मुलुक भएपछि त्यो विषय स्वाभाविक रूपमा देखापर्छ । छिमेकीहरूमा भारतीय दबाउको चिन्ता हुन्छ । हामीले त्यस्तो चिन्ता स्वाभाविक भएकाले भारतले त्यसलाई नकारात्मक दृष्टिले हेर्नुहुन्न भन्ने तर्क दिएका हौं । ती साना छिमेकीहरूको ठाउँमा बसेर आफूलाई हेर्ने कोसिस गर्‍यो भने त्यस्ता विषय छर्लंग हुन्छ ।
यसको मतलब भारतीय पक्षबाट ती चिन्ता हटाउन पर्याप्त कदम चालिएका छैनन् ?
भारतको दृष्टिकोणबाट हेर्दा भारतले धेरै गरेको छ । तथापि हामीले अझ धेरै गर्नुपर्छ । छिमेकीहरूलाई आश्वस्त पार्नु अत्यन्तै महत्त्वपूर्ण हुनआउँंछ । मैले पटक-पटक भन्दै आएको छु कि भारतको समृद्धिमा हाम्रा छिमेकीहरूलाई पनि अंशियार बनाइनुपर्छ । नेपालमा हुँदा पनि मैले यो भन्ने गर्थें । भारतलाई खतराको रूपमा होइन, अवसरका रूपमा नेपालले हेर्नुपर्छ । भारतसँग राम्रो आर्थिक सम्बन्ध बनाउनसके १ अर्बभन्दा बढी मानिसको बजारमा पहुँच पाउन सकिन्छ । क्षमता अभिवृद्धि तथा शिक्षाका क्षेत्रमा भारतमा रहेको अवसर उपयोग गरी नेपालले आफ्ना जनताका लागि आर्थिक विकास हासिल गर्न सक्छ ।
तर यसका बाबजुद पनि नेपालमा भारतीय नियतलाई निकै शंकाको दृष्टिले हेरिन्छ । नेपालमा हुने राजनीतिक उतार-चढावका पछाडि भारतको हात छ भन्ने खालको धारणा व्याप्त छ । यस्ता खालका धारणा कायम रहनुका कारण के जस्तो लाग्छ, तपाईंलाई ?
यो नेपालले आफैले सल्टाउनुपर्ने विषय हो । नेपालमा भारतले यसो गर्न लाग्यो, उसो गर्न लाग्ने भनेर केही नेपालीले सोच्ने गर्छन् । तर त्यसको विपरीत परिस्थिति यस्तो छ । म काठमाडौंमा राजदूत हुँदा भोगेको सबैभन्दा ठूलो समस्या भनेको नेपालमा हामीले गर्न आवश्यक कामबारे नयाँदिल्लीका अधिकारीको ध्यान तान्न पनि मुस्किल पर्थ्यो भारतले नेपाल सम्बन्ध कम होइन, धेरै चासो राख्नुपर्छ ।
ध्यान पाउन मुस्किल हुने कुरा यहाँले गरे पनि नयाँदिल्लीका उच्च अधिकारीहरूले त भारतीय विदेश नीतिको प्राथमिकता भनेको छिमेक हो भनेर पटक-पटक भन्ने गर्छन् त ?
हो, यो हुनुपर्छ, तर भइरहेको छैन । छिमेकीहरूलाई जति प्राथमिकता दिनुपर्ने हो, त्यति दिन नसक्नु भारतीय विदेश नीतिको कमजोरी हो । छिमेक हेर्ने हाम्रै प्राविधिक क्षमतालाई उदाहरणका लागि हेरौं । यदि दुई वा तीनवटा छिमेकी मुलुकसँग सम्बन्धित मामिला हेर्न एउटै सहसचिव हुन्छ भने आवश्यक चासो तथा ध्यान कसरी दिन सकिन्छ ?
नेपालको आन्तरिक मामिलामा भारतले हस्तक्षेप गर्ने गर्छ भन्ने खालको धारणा नेपालमा गहिरो रूपमा पाइन्छ । केही घटनाक्रमले त्यसको पुष्टि पनि गर्छन्, जस्तो कि तपाईं आफैले केही महिनाअघि रेकर्डमा नै भन्नुभएको थियो कि कटवाल प्रकरणमा भारतले हस्तक्षेप गरेको भनेर । यसमा तपाईंको प्रतिक्रिया ?
मैले अभिव्यक्त गर्न खोजेको कुरालाई पुनः गलत ढंगले बुझियो । नेपाली सेनामा कुनै महत्त्वपूर्ण परिवर्तन गर्नुअघि पहिले राजनीतिक सहमति जुटाइन्छ भनेर हामीलाई र नेपालका अन्य राजनीतिक दलहरूलाई भनिएको थियो । यो संवेदनशील विषय थियो र त्यसमा माओवादी लडाकुलाई सेनामा समायोजन गर्ने पक्ष पनि समाविष्ट थियो । जब प्रचण्डजी प्रधानमन्त्री हुनुभयो, उहाँले पनि यो विषय संवेदनशील भएको र दलहरूबीच सहमति नजुटाई केही गर्दिन भन्ने विश्वास दिलाउनुभएको थियो ।  यो विश्वास अन्य राजनीतिक दलका साथै हामीलाई पनि दिलाइएको थियो । मैले भन्न के खोजेको हुँ भनेपछि त्यो प्रतिबद्धता कायम राखिएन । केही समय अघिसम्म पनि रहेको असन्तुलनलाई ध्यानमा राखी यसलाई हेरिनुपर्छ । माओवादीसँग सशस्त्र कार्यकर्ता थिए, तर अन्य पार्टीसँग थिएन । अन्य दलजस्तै गैरसैनिक पार्टी बन्ने कि विद्रोहीकै रूपमा रहने भन्ने विषय माओवादीले निर्णय गर्नुपर्ने थियो । बहुदलीय प्रजातन्त्रको अनुशासनमा तपाईंहरू पनि अन्य गैरसैनिक पार्टीजस्तै हुनु आवश्यक छ ।
त्यसो भने सम्भावित राजनीतिक जटिलता रोक्न भारतले हस्तक्षेप गरेको हो ?
हस्तक्षेप उपयुक्त शब्द होइन । अन्य राजनीतिक दलहरूले आफूहरूलाई र भारतलाई माओवादीले दिलाएको विश्वासको उल्लंघन भएको भनी राखेको दृष्टिकोणलाई मात्रै हामीले समर्थन गरेका हौं ।
यसको मतलब कटवाल प्रकरणमा भारतले हस्तक्षेप गरेथ्यो भनेर केही महिनाअघि एउटा सार्वजनिक कार्यक्रमका क्रममा तपाईले राख्नुभएको आफ्नै धारणाबाट पछि हट्नुभएको हो ?
म पछि हटेको होइन । तर सेनापति हटाउने निर्णय राजनीतिक दलहरू बीचको सहमतिअनुसार सही थिएन र त्यसले दुष्परिणामहरू निम्त्याउन सक्थ्यो भनेर राष्ट्रपतिले लिनुभएको पोजिसनलाई भारतले समर्थन गरेको हो ।
भारतको अहिलेको नेपाल नीतिलाई कसरी मूल्यांकन गर्नुहुन्छ ?
जहाँसम्म भारतको प्रश्न छ, नेपालमा उसले खेल्नसक्ने सबैभन्दा उत्तम भूमिका भनेको नेपाली पक्षलाई चाहिएको वा उनीहरूले मागे अनुसारको सहयोग, सल्लाह दिनु हो । नेपालको राजनीतिमा भारत संलग्न हुनु न नेपालको लागि, नत भारतकै लागि राम्रो हुन्छ । खुला सिमानासहितको निकट छिमेक भएकाले नेपालमा के भइरहेको छ भन्ने कुरामा भारतको चासो रहनु स्वाभाविक हो । हामीले नेपालमा के होस् भन्ने चाहेका छौं ? शान्ति प्रक्रिया अन्ततः सकियोस्, संविधान ढिलो होइन छिटो टुंगो लागोस्, लोकतन्त्र बलियो होस्, जुन समावेशी चरित्रको पनि होस्  । २००६ र १९९० को जनआन्दोलन पनि यस्तै अपेक्षा लिएर भएका थिए । दूरगामी राजनीतिक स्थायित्व र आर्थिक विकासका लागि समावेशी लोकतन्त्र हुनु जरुरी छ ।
नेपालमा कुनै निश्चित समूह, व्यक्ति वा पार्टीलाई भारतले समर्थन गर्छ भन्ने खालको धारणा धेरैमा पाइन्छ । यसमा तपाईंको प्रतिक्रिया ?
सबै सही नहुन सक्छन् । मैले बुझेअनुसार भारतले नेपालमा यो वा त्यो पक्षलाई समर्थन गर्ने भन्ने खालको नीति लिनुहुन्न । नेपालमा छिटो राजनीतिक स्थायित्व होस् भन्ने नै भारतको स्वार्थ हो । दक्षिण एसियाकै सबैभन्दा धनी मुलुकहरूमध्ये एकका रूपमा नेपालले आफ्नो सपना साकार पार्न सकोस् भन्ने हाम्रो चाहना हो । समृद्ध हुनका लागि चाहिने सबै सम्भावना नेपालसँग छ ।
यो वा त्यो पक्षको समर्थनको सन्दर्भमा कुरा गर्दा, २०१० मा तपाईं नेपाल पुगेर एकीकृत माओवादीका अध्यक्षलाई प्रधानमन्त्रीमा समर्थन नगर भनेर मधेसवादी दलहरूसँग लबी गर्नुभयो भन्ने खालका खबर आए नि ?
त्यतिबेला भारत सरकारले मलाई नेपाल पठाउनुको कारण नेपालमा को प्रधानमन्त्री बन्छ भन्ने कुरा महत्त्वपूर्ण होइन भन्ने भारतीय धारणा नेपाली पक्षलाई राख्नु थियो । संवैधानिक र शान्ति प्रक्रियालाई अघि बढाउन सबै राजनीतिक शक्ति एकैस्थानमा बसेर सहमति जुटाउन् भन्ने भारतले चाहेको थियो । द्वन्द्वकालमा कब्जा सम्पत्तिको फिर्ती, नेपाली सेनामा माओवादी लडाकुको समायोजनसम्बन्धी विषय पनि थिए । मलाई दिइएको सीमित भूमिका भनेको को प्रधानमन्त्री बन्छ भन्ने विषयमा नभई मूलभूत मुद्दाहरूमा सहमति जुटाउन केन्दि्रत हुनुपर्छ भनेर माओवादीसहितका दलहरूलाई आश्वस्त तुल्याउनु थियो ।
तपाईंले पटक-पटक विश्वास दिलाइएका कुरा गर्नुभयो । माओवादीले भारतलाई कस्ता-कस्ता खालका विश्वास दिलाएको थियो ?
नेपाली सेनाको हकमा केही निर्णय गर्दा राजनीतिक सहमतिविना अघि बढ्दैनौं भनेर माओवादीले भारतलाई भनेको थियो । हामीले यो वा त्यो ग्यारेन्टी र विश्वास दिनुपर्छ भनेर भनेका होइनौं । तर सत्तारुढ पार्टीको हैसियतमा संवेदनशील विषयहरूमा सहमति जुटाउँछौं भन्ने खालको सन्देश माओवादीले दिएको थियो ।
राजनीतिक तहमा हुने विगतको चासोका विपरीत अहिले भारतको नेपाल नीति हेर्ने जिम्मा कर्मचारीतन्त्र र गुप्तचर निकायको तहमा झरेको छ भन्ने गरिन्छ । यसमा तपाईंको मूल्यांकन ?
तपाईले यो प्रश्न भारत सरकारका मानिसहरूलाई सोध्नुपर्छ । तर निश्चित रूपमा मलाई के विश्वास छ भने हाम्रो राजनीतिक नेत्तृत्वले नेपालबारे जहिले पनि चासो राख्ने गर्छ । मलाई लाग्दैन कि हाम्रो राजनीतिक नेत्तृत्वले कर्मचारीतन्त्र वा गुप्तचर निकायलाई त्यो काम जिम्मा लगायो भन्ने । यस्तो खालको सोचाइ पनि भारतप्रति रहेको गलत धारणाको एउटा लक्षण हो । मैले यसअघि नै भनेका कारणले नेपाल भारतका लागि असाध्यै महत्त्वपूर्ण छ । सांस्कृतिक तथा आर्थिक रूपमा हामीबीच अत्यन्तै निकट सम्बन्ध छ । लाखैं नेपाली भारतमा काम गर्छन् । आपसी समझदारी प्रबर्द्धन गर्नुपर्ने र आपसी हितका लागि मिलेर काम गर्नुपर्ने हरेक कारण छन्, हामी दुवैका लागि ।
अलग प्रसंगमा, भारतले राष्ट्रपति रामवरण यादवको अहिलेको भूमिकालाई कसरी हेरेको छ ?
राजनीतिक सहमति जुटाउन भएका जुनसुकै प्रयासलाई भारत समर्थन गर्छ, किनकि यो नै अघि बढ्ने उपाय हो । नेपालमा अत्यन्तै महत्त्वपूर्ण विषयहरूमा सहमति जुटाउन अझै बाँकी छ । जस्तै उदाहरणका लागि कस्तो खालको संघीयतामा जाने, राज्यहरूको संख्या कति हुने, केन्द्र र राज्यबीच अधिकार बांडफांडको प्रकृति कस्तो हुने, क्षेत्रीय स्वायत्तता दिने वा नदिने, नेपालीको पहिचानको विषयलाई कसरी सन्तुलनमा राख्ने आदि । यी विषयहरू जटिल भएकाले सल्टाउन लामो समय लागेकोमा मलाई कुनै आश्चर्य छैन । तर २००५ यता नेपालले महत्त्वपूर्ण उपलब्धि हासिल गरेको पनि विचार गर्नुपर्छ । हिंसाको अवस्था अन्त्य भएको छ । यो चानचुने उपलब्धि होइन र यस्ता उपलब्धिहरूलाई नजरअन्दाज गर्नु हुँदैन । मतभेदका बाबजुद पनि राजनीतिक दलहरूले अन्तरिम संविधानमा सहमति जुटाएको पनि तथ्य हो । गतिरोध भएका बेला राजनीतिक दलहरू एकैठाउँमा आएका पनि छन् । केही मामिलामा प्रगति नहुँदा चासो हुनु स्वाभाविक भए पनि नेपालले गरेका प्रगतिलाई नजरअन्दाज गर्नु हुँदैन । भएका प्रगतिप्रति खुसियाली मनाउनुपर्छ ।
संघीयताको कुरा तपाईंले उठाउनुभयो । के यदि भारतसँग जोडिएको तराईको भूभागमा धेरै वा थोरै राज्य भए भने त्यो विषय भारतको लागि चासोका विषय हुन्छ कि हुंदैन ?
धेरै वा थोरै राज्य हुनुपर्छ भनेर भारतले निर्णय गर्ने विषय होइन । यो त नेपालका जनताले निर्णय गर्ने विषय हो । संघीयताबारे, संख्याबारे हामीले सुझाव दिन मिल्दैन । तर संघीयतासम्बन्धी भारतीय अनुभवबाट शिक्षा लिन नेपाली पक्षले चाहे हामी आफ्नो अनुभव बाँड्न तयार छौं । यद्यपि अन्त्यमा आएर नेपालका राजनीतिक दलहरूले गर्नुपर्ने विषयको स्थान भारतले लिन सक्दैन । यो उनीहरूले निर्णय गर्ने विषय हो, भारतले होइन ।
नेपालमा चीनको भूमिकालाई तपाईंले कसरी मूल्यांकन गर्नुभएको छ ?
भारतले नेपाललाई आफ्नो प्रभाव क्षेत्र मान्छ र त्यहाँ अन्य मुलुक वा छिमेकी देशको कुनै किसिमको उपस्थिति चाहँदैन भन्ने खालको सोचाइ अब असान्दर्भिक भइसक्यो । नेपालमा चीनको भूमिका हाम्रोजस्तो सकारात्मक र रचनात्मक रहेको हदसम्म तथा नेपालमा राजनीतिक स्थायित्व, आर्थिक समृद्धितर्फ लक्षित भएसम्म भारतलाई किन समस्या हुनुपर्छ र ? चीनले नेपालमा कस्तो भूमिका खेल्न चाहन्छ भन्ने कुरामा धेरै निर्भर गर्छ । भारतको नेपालसँग खुला सिमाना भएकाले केही संवेदनशीलता छ भन्ने कुरा नेपाल स्वयम् र अन्य मुलुकहरू पनि प्रस्ट छन् । यदि कुनै शक्तिले नेपाली भूमिलाई भारतविरुद्ध प्रयोग गर्न खोज्यो भने त्यो स्वाभाविक रूपमा भारतका लागि चासोको विषय हुनआउँछ ।
तर तपाईंले भारतलाई कुनै समस्या छैन भने पनि नेपालमा चीन सक्रिय भयो भनेर जिम्मेवार भारतीय अधिकारीहरूबाट विभिन्न तहमा चिन्ताहरू सार्वजनिक भएका छन् त ?
जबसम्म चीनले भारतविरोधी गतिविधि गरेको प्रमाण भेटिँदैन, चिन्तित हुनुको कारण म देख्दिन । यदि त्यो अवस्था बदलियो भने भारत सरकारले के मूल्यांकन गर्छ, त्यो हामीले कुर्नु र हेर्नुपर्छ । तर चीनको उपस्थिति वा नेपालसँगको चिनियाँ सम्बन्ध आफैंमा भारतका लागि चासोको विषय होइन ।
नेपालमा भारत र चीनबीच सहकार्यका कुराहरू बेला-बेला आउने गर्छन् । खासगरी आर्थिक, जलविद्युत विकास वा राजनीतिक मामिलामा समेत भारत र चीनले नेपालमा सँगै काम गर्ने सम्भावना छ ?
निश्चय नै सम्भावना छ । भारत र चीन उदाउंदा अर्थतन्त्र हुन् । भारत र चीन बीचको महत्त्वपूर्ण ट्रान्जिट नेपाल बन्न सक्छ । मलाई जहाँसम्म लाग्छ, हाम्रो वाणिज्य सन्धिले पनि यो सम्भावनाबारे बोलेको छ । यस्तो व्यवस्था तीनैवटा मुलुकका लागि कसरी फलदायी हुन्छ भन्नेबारे हेर्न सकिन्छ । जहाँसम्म विद्युत्को कुरा छ, भारतको आधारभूत चासो भनेको आफूलाई आर्थिक रूपमा उपयुक्त हुने दरमा बिजुली खरिद गर्नु हो ।
यदि चीनले नेपालमा कुनै विद्युत आयोजना निर्माण गर्‍यो, तर हामीलाई उपयुक्त हुने दरमा बिजुली पाइयो भने हामीलाई समस्या हुनुपर्ने कारण छैन । पश्चिम सेती आयोजनाको पीपीए पनि त्यसको एउटा उदाहरण हो । यदि त्यो आयोजना अघि बढ्दैन भने त्यो भारतीय पक्षको कारणले होइन ।
यदि जलविद्युत विकासमा भारतको भूमिकाप्रति नेपालको असन्तुष्टि छ र नेपाल अरु कन्ट्रयाक्टर वा मुलुकलाई त्यो जिम्मेवारी दिन चाहन्छ भने ठीक छ । तर भारतले आफ्नालागि आर्थिक रूपमा उपयुक्त भयो भनेमात्रै बिजुली खरिद गर्छ । त्यसैले त्यो मूल विषय हो, नकि कसले आयोजना बनाइरहेको छ भन्ने कुरा ।
भूरणनीतिक मामिलाहरूमा पनि चीनसँग सहकार्यको सम्भावना छ, नेपालमा ?
नेपालको राजनीतिक स्थायित्व, समृद्धिका लागि चीन इच्छुक छ भने त्यो भारतीय उद्देश्यसँग मेल खान्छ । जबसम्म यो सत्य रहन्छ, तबसम्म न भारतले चीनको नत चीनले भारतको चिन्ता गर्नुपर्छ ।